02 augustus 2008

Een radicale breuk

Vroeger wist ik het allemaal wel te vertellen. De oude mens uitdoen en kappen met je vroegere wandel; gewoon doen.
Nu, dertig jaar later, realiseer ik me dat er meer bij komt kijken dan eventjes een besluit nemen.
Zet me onder druk ik ben nog steeds dezelfde knorrige Jan den Ouden als 30 jaar geleden.
Wat is het ongelofelijk moeilijk om echt te veranderen.

En wat slaan we elkaar om de oren met jargon. "Niet uit eigen kracht doen", "meer bidden en bijbellezen", "misschien ben je wel nooit tot geloof gekomen" en "als je echt zou willen zou je het wel doen". "Meer van de Geest, dan zul je eens wat beleven".
De oude mens is vele malen hardnekkiger dan alle goedbedoelde adviezen en is voor velen een sterker magneet dan welke positieve ervaring dan ook.

In Efeze 4 beschrijft Paulus een radicale breuk met de vroegere levenswandel en het als vodden uittrekken van die oude mens. Maar waar zien we nog radicale bekering.

Op 8-8 is er een speciaal evenement op het Mailieveld. Ik heb er niets op tegen dat mensen massaal aan de bidt gaan maar waar ik weeïg van wordt is de beloften en voorwaarden die eraan gekoppeld worden. Als wij massaal aan de verootmoediging gaan zal Gods kracht vrijkomen: "Door verootmoediging, door gebed en vasten zullen de oude bronnen worden heropend en nieuwe worden aangeboord". Zie hier.
Als we niet massaal aan de bidt en de verootmoed gaan; jammer dan, maar er zal geen kracht vrijkomen?

Luther ontdekte dat op blote knieën de Pilatustrap beklimmen hem geen streep dichter bij de ontknopking bracht. De flagellanten die in de Middeleeuwen door Europa trokken en de mensen opriepen tot bekering en verootmoediging terwijl ze zichzelf geselden kwamen ook niet tot een diepe, waarachtige verandering.

Het spanningsveld tussen het uittrekken van de oude mens en het aandoen van de nieuwe is echt en vaak intens. Het duurt tot onze dood. Soms overheerst somberheid over het tekort aan verandering. Andere keren is er euforie omdat we die nieuwe mens opeens zien.

Het fundament van de reformatie en de ontdekking die Luther deed is de Bijbelse waarheid dat "de rechtvaardige uit geloof zal leven". En dat is de revolutie die het leven van eens mens volkomen op z'n kop zet! God neemt en nam het initiatief en biedt als uitweg uit de hopeloosheid geloof aan.

Gaaf! En als ik het daar dan mee moet doen, het zij zo. Geen inspanning van onze kant maar een eenvoudig vertrouwen dat Jezus eens en voor altijd de weg naar Gods heeft vrijgemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten