09 augustus 2008

De hele clan thuis

Vorige week is Moniek uit Barcelona teruggekomen. Met vriendje. Ze willen hier een jaar blijven zodat Moniek haar opleiding af kan maken. Daarna willen ze de wereld in en door.
Ruben heeft z'n toelatingsexamen gehaald en gaat SPH doen. Ook is hij deze week begonnen als zelfstandig ondernemer. Als eigen baasje, met BTW nummer en registratie bij de KvK rijdt hij nu in een Tuk Tuk. Ja, inderdaad, die gemotoriseerde driewielers die in de stad rondrijden. Lekker hard werken en als het een weer wat meewerkt, goed verdienen.
Martijn is voor een week of zes naar de Noordoostpolder om te werken in de Vlasoogst. Sinds er is ingebroken in zijn kamer in Amsterdam wil hij daar eigenlijk niet meer naar terug.
Ellen weet nog steeds niet wat ze wil. Nog even en het maakt niet meer uit wat ze wil omdat het te laat is om zich in te schrijven voor een opleiding.

Al met al een gewoon Nederlands gezin waarbij de Status Quo van de een op de andere dag zomaar helemaal anders kan zijn.

Ook deze week heb ik zitten zwoegen op m'n preek voor morgen. Ik denk dat ik wat last heb van "vakblindheid". Bij alles wat ik bedenk of zie denk ik steeds: "maar dat weet iedereen toch al. Waarom zou ik dat dan nog eens herhalen?". Niet dat ik nu op zoek ben naar briljante wendingen en openbaringen maar m'n zoektocht naar een zo realistische mogelijk verhaal is niet eenvoudig.
Ik pas ervoor om in jargon of dooddoeners te vervallen. Het Leven moet gepredikt worden en in feite wil ik mijn medemens met nog maar een ding lastigvallen: hem en haar liefhebben. En daar moet je niet al te veel over praten. dat moet je gewoon doen. Toch?

Morgenochtend laat ik een lied horen van mijn collega Martin Brand. Het past helemaal bij de preek. Martin is een van de weinigen die mijn hart weet te raken met zijn muziek en teksten. Ik laat er wat plaatjes bij zien. Dat veraangenaamt het luisteren en versterkt de teksten. Hieronder het filmpje van mijn presentatie (de beelden lopen helaas niet helemaal synchroon na de conversie van PPT naar film). Wil je meer van Martin's muziek en bediening weten? Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten