27 april 2009

Het schiet niet op

Sinds zaterdag hoofdpijn. Vanmorgen om vijf uur wakker en niets aan de hand. Fit, fris en helder! "Zal ik er uitgaan en een rondje hardlopen? Het is nog we errug vroeg." Dus, omdraaien en nog een uurtje slapen. Om 07.45 schrik ik wakker. M'n telefoon roept me op tot iets. O ja, de auto moet om 08.00 bij de APK boer zijn. M'n hoofd bonst maar ik moet eruit. Om twee over acht bij de APK boer. Achterremmen vervangen en een bus in de draagarm rechtsachter vervangen. Tsjakka, weer een paar honderd euro lichter.
Krantje lezen, ticket boeken voor Moniek die rond haar verjaardag een paar dagen thuis wil komen. Hotelletje zoeken in Friesland rond hemelvaart (samen met Martha een paar dagen weg). Gelukt! Een nacht in Oudega en een nacht in Aduard.
Morgen is mijn geliefde jarig. Ik heb al een cadeau gekocht. Gelukkig wist ze dit jaar wat ze wilde hebben. Normaal gesproken heeft ze geen idee want "ze heeft alles al."

Gedurende het weekend toch nog wat opdrachten voor mijn studie af kunnen werken maar er ligt nog een vrachtwagen vol opdrachten te wachten. Wat boeken gelezen die absoluut de moeite waard zijn.

Als antwoord op de Calvinistische doctrine dat alles uiteindelijk Gods wil is (en daar zijn nogal wat creatieve gedachtekronkels voor nodig om die doctrine te verdedigen; iets kan helemaal niet Gods wil zijn en toch niet buiten Zijn wil gebeuren. Probeer die maar eens te verdedigen). Gregory Boyd schreef een zeer geloofwaardige studie: God at War, waarin hij "warfare worldview" tegenover de alwetendheid (= absolute controle over ieder detail) van God.
Lees zelf maar.

Daarnaast nog wat bij het reformatorische antiquariaat besteld en in begonnen te lezen.

Alle drie boeken zijn zeer de moeite van het lezen waard. Volgenderwijs is een theologische studie over 'navolging' als ecclesiologisch motief waarin met name aandacht voor Bonhoeffer's gedachtengoed betreffende de thematiek.


Het drama van de menselijke vrijheid is een goede studie die bijdraagt aan het denken over de vraag hoe vrij de mens nu eigenlijk is.

Teksten uit de institutie helpt om wat dichter bij de bron van het Calvinistiche denken te studeren. Dat vind ik belangrijk omdat wat wij als "Calvinisme" waarderen niet perse betekent dat dit ook was wat Calvijn bedoelde.
De laatste drie boeken zijn voor een prikkie te koop bij Antiquariaat Muller.

1 opmerking:

  1. God at War staat al een tijdje in mijn boekenkast - goed boek, meer omdat het prikkelt tot nadenken dan dat ik het er mee eens ben. Voorlopig houd ik het er maar op dat het een dappere poging is iets sluitend te krijgen dat de Bijbel zelf niet sluitend presenteert.

    De andere boeken laat ik maar even bij de antiquair staan...

    BeantwoordenVerwijderen