28 november 2008

The day after

Niet duiken rondom de Galapagos eilanden dus. Jammer, ik had er achttien maanden naar uitgezien, maar het is even niet anders. Het verhaal erachter is wat groter dan alleen een zware hoofdpijn op de avond van vertrek. Hoofdpijn heeft me er nooit van weerhouden om toch te reizen. Alleen zal ik niet uitwijden over dat grotere verhaal omdat dat de rest van mijn gezin raakt. Dat ik over mijn eigen hebben, houden en onbehouwen blog, is prima maar ik trek de grens waar het de privelevens van anderen raakt. Laten we het er maar op houden dat ik ervoor heb gekozen om thuis te blijven en dat dit vooral te maken heeft met mijn eigen gemoedsrust.

Gisteren in een paar ademteugen een geweldig boek gelezen dat elke westerse volgeling van Jezus zou moeten lezen. Het boekt prikt door een groot aantal westerse en culturele aannames en vooronderstellingen heen.
Het verbaast me hoe snel we de Bijbel interpreteren door ons Westers brilletje. Kijk eens in je boekenkast; hoeveel werken van Oosterse of Aziatische exegeten tel je? Waarschijnlijk niet een.
Ook westerse bijbeluitleggers die vloeiend Grieks en Hebreeuws lezen, schrijven en of zelfs denken, blijven dit doen vanuit hun Westerse kaders.
Lees het boek voor jezelf en er gaat een wereld voor je open. Valt er nog iets nieuws te leren over het verhaal dat wij "de verloren zoon" noemen (Lukas 15? Alleen al het besluit dat wij (of anderen voor ons) hebben genomen dat de verloren zoon de kern van het verhaal is, is slechts een van de aannames waar we mee leven. En er zijn er meer! Van harte aanbevolen:



Editorial Reviews
Product Description
Honored in 2006 as a "Year's Best Book for Preachers" by Preaching magazine.Where is the cross in the parable of the prodigal son?For centuries, Muslims have called attention to the father's forgiveness in this parable in order to question the need for a Mediator between humanity and God. In The Cross and the Prodigal, Kenneth E. Bailey--New Testament scholar and long-time missionary to the Middle East--undertakes to answer this question.Drawing on his extensive knowledge of both the New Testament and Middle Eastern culture, Bailey presents an interpretation of this parable from a Middle Eastern perspective and, in doing so, powerfully demonstrates its essentially Christian message. Here Bailey highlights the underlying tensions between law and love, servanthood and sonship, honor and forgiveness that grant this story such timeless spiritual and theological power.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben altijd geïnteresseerd in je tips, zo heb ik al heel wat moois ontdekt (bijv. Sufjan Stevens, The Shack, Chasing Francis).
    Mag ik vragen hoe je zelf al die boeken die je leest 'ontdekt'? En waar haal je ze vandaan, Amazon?

    En sterkte met je hoofdpijn en alle andere dingen die je bezighouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet het even zo doen, Anne want ik weet niet wie je bent (laat het me even weten want ik ken meedere Anne's). Reacties worden altijd als anoniem geplaatst tenzij 'reactoren' ook aangemeld zijn bij blogspot. Omdat ik een nogal fanatieke lezer ben heb ik het vaak over boeken met vrienden en collega's die ook lezers zijn en wisselen we tips uit. Ik begin altijd op de vergelijkingssite http://www.booksprice.com/
    en kom meestal terecht bij de bookdepository.co.uk (alle prijzen inclusief porto) of betterworld.com (veel goede tweedehands en slechts een kleine 4dollar verzendkosten)
    Ik koop eigenlijk nooit via amazon. Die berekenen achterlijk veel porto.
    De boekenbijlagen van de Trouw en de Volkskrant (en soms AD) zijn ook goede heenwijzers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst balen voor je dat je niet op vakantie kunt gaan! Maar de reden waarom is w.s. nog vervelender dus sterkte ermee.
    Verder worden wij erg nieuwsgierig naar dit boek.. Helaas wordt een Engels boek lezen niet wat. Misschien dat je iets meer erover kunt vertellen? Of is dat lastig? Alvast dank voor je reactie.
    Gr. Peter en Susan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eh... je kent me niet, ik ben gewoon een onbekende, trouwe lezer van je blog ;-).
    Ik zal de sites die je noemt, onthouden; ik kende ze nog niet. En 'The Cross & The Prodigal' zet ik op mijn lijstje van boeken die ik nog eens wil lezen.

    BeantwoordenVerwijderen