"In mijn
hoofd was het altijd een bord spaghetti, een wirwar van gedachten, vragen,
twijfels en onzekerheid. Deze week is de kluwen verdwenen. Voor het eerst lijkt
het helder te zijn in mijn hoofd." Een andere student koppelde terug:
"This was the cleanest teaching I have had in a long time."
Twee reacties op
het Life Direction Seminar dat ik vorige week in Ecuador gaf. Wat
"clean" onderwijs is, laten we dan maar even in het midden. In ieder
geval associeerde de student dat met iets positiefs.
Het is altijd
weer een uitdaging om studenten te prikkelen om voor zichzelf na te denken en
het vooral met me oneens te zijn. Ze zijn zo gewend aan het hiërarchische
systeem waarin zij die hoger in de pikorde staan geacht worden het beter te
weten en het in ieder geval voor het zeggen hebben. Orde in de klas is het
devies en ik kan er maar niet aan wennen dat een 25 jarige z'n vinger op steekt
om te vragen of'ie even naar de wc mag....
Na twee dagen
lesgeven ontspannen de studenten wat. Ik blaf niet als ze een vraag stellen en
keur hun antwoorden ook niet af. Hooguit reageer ik met een wedervraag die hen
uitnodigt om nog wat dieper na te denken.
Harvey Cox schrijft
in zijn boek "The Future of Faith" hoe al vrij vroeg in de
geschiedenis van de kerk het idee van een gemeenschap van gelovigen plaats
maakte voor een "hiërarchie van gelovigen" en het oorspronkelijke
idee van vertrouwen op God (Faith) werd ingeruild voor een systeem van
meningen
over dat vertrouwen (Belief(s))*. Die "meningen" leidden bijvoorbeeld
tot de Spaanse Inquisitie (1478-1834) die in het leven werd geroepen om de
Katholieke orthodoxie te handhaven en veilig te stellen. 50.000 processen
werden gevoerd, duizenden verbannen, gevangen gezet of naar de galleien
afgevoerd. Vele honderden werden tot de brandstapel veroordeeld of gewurgd.
Tja, van je familie moet je het hebben. "Het Familiediner" kenden ze
toen nog niet.
Giovanni Battista Bugatti,beëdigd beul die 516 executies uitvoerde. |
Al veel eerder
werden gelovigen tot de dood veroordeeld omdat ze niet geheel in de pas liepen
met wat de mannen hoger in de pikorde afgesproken hadden wat dat geloof volgens
hen was en waar men zich aan diende te houden. Priscillianus (-ca 385) was
zo'n man die niet geheel in de pas liep. Hij zwoer wijn en vlees af,
stimuleerde het bestuderen van de Bijbel en was wat we nu een charismatische
gelovige noemen (zong en bad in het openbaar!). Dit was onvergeeflijk en samen
met zes volgelingen werd hij voor dit wangedrag onthoofd. Voor zover we weten waren dit
de eerste christenen die door medechristenen om een andere geloofsinvulling ter
dood werden gebracht.
Gelukkig zijn we
nu ietwat toleranter naar elkaar toe maar her en der doen de bestaande hiërarchische
(kerk)structuren nog wel denken aan exclusief en naar sektarisme neigend gedrag
van de hogeroppen.
Een van de
studenten verzuchtte dat toen hij aan zijn predikant vertelde dat hij graag met
OM wilde gaan werken de reactie was: "Daar komt niets van in, ik heb heel
andere plannen met je." Het huilen stond de student nader dan het lachen.
Ik snap best wel dat de hiërarchie sterk is verweven met de Latijnse cultuur maar
de macht die veel voorgangers en predikanten uitoefenen op hun schaapjes staat
dwars op de Bijbelse gedachte dat we "allen één zijn," en "weest
elkaar onderdanig."
Wat we kunnen
leren van de geschiedenis is dat het onderscheid tussen vertrouwen en geloof van
belang is. Vertrouwen in en op God kent geen vaste vorm en laat zich niet in
woorden vatten. Door middel van ons geloof proberen we daar een vorm aan te
gaven en in taal uit te drukken. De vele vormen en woorden kunnen leiden tot
spaghettivorming in ons hoofd en hart. Terug gaan naar de basis
van "eenvoudig vertrouwen" is dan het devies. Christus zelf is daar
het sterkste voorbeeld van. Hij valt niet te betrappen op de vorming van een
blauwdruk voor het geloof en heeft zijn volgelingen dan ook geen catechismus
nagelaten. Toch kunnen we niet anders dan dat abstracte vertrouwen
concretiseren middels woorden, vormen en symbolen. Deze uitingen mogen echter
niet het laatste woord hebben. Dan gaat er van alles fout, ontstaan er
familieruzies en kan het zomaar zijn dat we op een dag een bord spaghetti in
ons hoofd aantreffen.
* In ons
taalgebruik kennen we in Nederland het onderscheid tussen vertrouwen en geloof
niet zo sterk. Wij hebben het over het algemeen over geloof en daarbij bedoelen
we beide aspecten. In het Engels is dat onderscheid duidelijk: Faith en Belief.
Het is de moeite waard om dat te bestuderen, onder andere in het genoemde boek
van Harvey Cox.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten