01 juni 2020

De apostel met z'n kijkdoos

Tegen beter weten in (want ik word er veelal niet wijzer of vrolijker van) heb ik gisteren Youtube afgestruind en kwam terecht bij een gristelijke tijdenduider, door derden wel geïntroduceerd als een "man met een zalving" en een "apostel". Deze vermeende apostel duidt in een miniserie de tijd waarin we leven en schetst als het ware een kijkdoos naar de toekomst. Behendig neemt hij heersende complottheorieën - waarin machten en krachten een systeem creëren (en dat eigenlijk al hebben gedaan) waarbij totale controle over de mensheid wordt verkregen middels een microchip die meelift op het vaccin tegen Corona dat door de mensheid gretig zal worden verwelkomt - en plaatst deze in zijn bedelingen(*) kijkdoos. Ook de rol die 5G daarbij speelt en Bill Gates als een van de hoofdrolspelers wordt uiteraard niet vergeten; het wordt niet eens voorzichtig gesuggereerd maar als werkelijkheid gepresenteerd. Gelukkig, zo stelt de gezalfde apostel, houdt de kerk dit alles nog tegen....

De uitdaging bij het trachten te duiden van de tijd waarin we leven en de mogelijk daaruit voortvloeiende toekomstscenario's, is om je niet te laten verleiden  dit te doen vanuit een korte termijn perspectief en/of slechts het heden als uitgangspunt te nemen.
Pas als je ver en breed terugkijkt kun je wellicht iets wezenlijks zeggen over morgen. Maar dat doet men over het algemeen niet. Toen de bedelingenleer in de 18e eeuw nieuw leven werd ingeblazen was de Paus de grote boze man (en is het voor velen nog steeds). In de jaren zeventig van de vorige eeuw waren het de Russen, daarna China en nu blijkbaar Bill Gates.

Viktor Vasnetsov, de vier ruiters van de Apocalyps
Mensen hebben kennelijk behoefte aan die duiding en zijn gevoelig voor stemmen die dat op luidruchtige, quasi intelligente, quasi-wetenschappelijke, met de hand op de Bijbel en overtuigende wijze weten te brengen.
De stelligheid waarmee we om de oren worden geslagen met doemscenario's betreffende de opwarming van de aarde is hiervan ook ander voorbeeld. Kijk verder en breder terug en het perspectief verandert hoewel het niets afdoet aan onze verantwoordelijkheid om goed rentmeesterschap te bedrijven.


Ik denk dat een wezenlijk probleem is dat niemand met een lege kijkdoos begint. Als ik mijn kijkdoos ga vullen met fenomenen die zich vandaag voordoen, realiseer ik me dat er al heel wat in mijn kijkdoos zit. Aannames en ideeën over wat ik denk dat de Bijbel en anderen over de toekomst, God en de mens zegt; ik zal onbewust dat wat ik nu zie, vind of voel, zo in mijn kijkdoos plaatsen dat het beeld dat er al is, wordt bevestigd. Dat is ook de reden dat complottheorieën worden ontwikkeld en door velen gretig worden afgenomen; "kijk eens hoe mooi het allemaal past in mijn kijkdoos!"

Toch getuigt het wel van moed om zo'n serie op Youtube te plaatsen. Ik vind het wel stoer hoewel de beste man in mijn beleving een karikatuur van zichzelf maakt en ik het niet anders kan zien dan een Jiskefet sketch of een aflevering van "man bijt hond." Anderen daarentegen zullen hem en zijn stelligheden omarmen als een godsgeschenk omdat het zo fijn in hun kijkdoosje past.

Hoop heeft alles met de toekomst te maken. Hoop kun je niet zien, hooguit omschrijven als een beleving, een soort van  "diep weten" dat als een anker heden en toekomst met elkaar verbindt. Dat de mens die hoop wat handen en voeten probeert te geven is een eigenschap die ons onderscheidt van de dieren. Hoop echter die tastbaar wordt en je als het ware vast kunt houden kan je ontnomen worden en daarmee een illusie armer maken.
Nee, geef mij een toekomst die gemotiveerd wordt door die onzichtbare hoop. Die verwacht ik met een volharding die sterker is dan welk mogelijk toekomstscenario dan ook.


(*) De bedelingenleer (of dispensationalisme) is een systematisch-theologisch kader, dat ervan uitgaat dat Gods plan met de wereld kan worden opgedeeld in verschillende bedelingen. Zo hebben christenen het vaak over "de eindtijd," zeg maar dat we aan het eind gekomen zijn van een reeks bedelingen waarbij men reikhalzend uitziet naar een dramatische, bovennatuurlijk ingrijpen van God dat pas zal gebeuren nadat de tegenstander van God een tijdje gigantische te keer kan gaan. Met andere woorden, het moet eerste veel erger worden voordat een nieuwe tijd aanbreekt. In deze context worden dan Corona, Gate en 5G geplaatst.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Jan, Ik ben het met je eens dat de stelligheid waarmee dingen 1 op 1 op Bijbelteksten worden geprojecteerd. Maar de ontwikkelingen kan je als broeders en zusters toch wel met elkaar bespreken? De wereld ligt in het boze zegt Johannes, we moeten wel alert blijven op waar de Bijbel ons voor waarschuwt. Het lijkt alsof jij nu het kind met het badwater weggooit. De bedelingenleer het je van ultra tot genuanceerd. Jij gooit wel alles op één hoop. In feite ben je terecht kritisch over overdreven inlegkunde, maar gebruikt dat als argument (dus een drogrede) om de bedelingenleer als geheel te bekritiseren, zonder daarvoor inhoudelijk te zijn. Of begrijp ik je verkeerd.
    Groetjes, Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Piet, bedankt voor je reactie. Het is niet mijn bedoeling om de bedelingenleer af te fakkelen. Mijn zorg is vooral dat we bij het proberen te begrijpen van de huidige tijd niet moeten vergeten om heel ver achterom te kijken. Als slechts het "nu" als uitgangspunt wordt genomen vinden we altijd tekenen en bewijs dat het nu echt niet lang meer kan duren en dat de wederkomst van Christus. Nog niet eens zo heel lang geleden (Maart 1840) voerde William Miller 25 redenen op waarom het niet anders kon dan dat Christus in oktober 1843 (later een jaar bijgesteld) terug zou komen. Auteurs zoals Rene Paché (de Komende Christus) en Hal Lindsey (De Planeet die aarde heette) hebben vooral bijgedragen aan het belang om hierover in gesprek te blijven en te blijven onderzoeken. Historisch perspectief vanaf de NT kerk, de kerkvaders (Irenaeus geloofde stellig dat het nu echt niet lang meer kon duren) maakt mij zeer terughoudend (enig cynisme mag mij verweten worden) en wil ik me vooral richten op dat wat ik wel denk te weten. En dat is al niet veel. Maranatha!

    BeantwoordenVerwijderen