De term Human Resource of "HR" blijkt bij een deel van de goegemeente niet zo populair te zijn. Waarom is dat. Alle negatieve reacties staan in direct verband met negatieve ervaringen. Logisch eigenlijk omdat, op de keper beschouwd, het niet de terminologie maar de manier waarop een product wel of niet geleverd wordt, bepalend is voor de beeld-, en emotievorming.
Neem bijvoorbeeld de staatsloterij. Een deelnemer die regelmatig wat wint, zal er een positiever beeld bij hebben dan iemand die 30 jaar heeft meebetaald en nooit ook maar iets heeft gewonnen (nog los van wat iemand van een loterij vindt, daar gaat het nu even niet over). De regelmatige winnaar zal onbeschaamd en ongevraagd reclame maken voor die loterij op verjaardagen, partijtje en rond de koffiezetmachine op het werk en zal ook een positievere kijk hebben op het te verwachten resultaat.
De verliezer zal er wijselijk het zwijgen toe doen of tamelijk verbaal zijn over de negatieve kanten van kansberekening en kan alleen in diepe dromen nog enige winst bespeuren.
Over een maand heb ik met onze HR staf drie dagen van planning en het uitzetten van strategieën. Onderdeel van deze dagen zal de introductie van een nieuwe structuur zijn waarbij ik onder andere voornemens ben om ons taalgebruik aan te passen. Zal er verzet zijn? Ik verwacht het niet. Het e.e.a. ligt al "in de week" bij de betrokkenen en met elkaar zien we best wel scherp dat niet een term, maar de mensen die onder die vlag werken beeldbepalend zijn.
Met christenen is het precies hetzelfde. Hoevelen krijgen niet een wrange smaak in de mond als ze aan christenen denken? Waarom? Er is niets mis met Christus die de inhoud heeft bepaald, maar het gaat mis waar mensen, die zich Zijn naam toe-eigenen de mist in gaan en de inhoud en opdracht van Christus verdraaien. Het publiek krijgt allereerst te zien wat wij er van maken. Dat wat ze te zien krijgen is een hele grote factor in hun beeldvorming en uiteindelijk, hun besluitvorming. Er is dus niets mis met de inhoud, maar we verliezen punten bij de uitvoering.
Daarom is het belangrijk voor een volgeling van Christus om zich voortdurende te verzadigen met Zijn beeld. Dat voorkomt brokkenmakerij (hoewel ons getuigenis altijd brokkelig zal zijn).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten