24 april 2011

Opkomen vanuit de stilte

Tussen de betonnen onderdelen van het kunstwerk "Kleinpolderplein" komt recht voor me de zon op. Vanuit het het Noorden en Zuiden raast om de tien tellen een auto voorbij; dat heet een zeer stille ochtend. Met een beetje verbeelding zie ik voor me hoe zo'n 2000 geleden Maria van Magdala zich nog vroeger (het was nog donker) naar het graf snelt en tot haar verbazing ontdekt dat de grote steen die de toegang tot het graf verzegelde, was weggerold. Ze haalt de jongens erbij en samen ontdekken ze dat het graf leeg is. Alleen het grafkleed van Jezus is achtergebleven. Maria, die buiten het graf stond te huilen wordt aangesproken door de tuinman. De tuinman? Hoe weet die tuinman haar naam? Ze kijkt op en ziet dat het Jezus is.
Het is maar een kort verhaal. Maar wel een verhaal dat de gemoederen al tweeduizend jaar verhit, vertroost, verblijdt of ontstelt.

Het lijden en sterven van Jezus krijgt pas echt betekenis in de opstanding. Was Hij in het graf gebleven; er zou vandaag geen levende hoop of eeuwig perspectief zijn. Later zou de hemelvaart de cirkel rondmaken.
Jezus kwam om het hart van God te laten zien en dat hart de mensheid aan te bieden. Hij kwam om het hart van de Vader weer te verbinden met het hart van de mens. In zijn lijden, sterven en opstanding wordt de verbinding daadwerkelijk mogelijk. In zijn hemelvaart wordt de kroon op zijn werk geplaatst; Hij brengt het hart van de mens naar de Vader. Daar vindt de uiteindelijke verbinding plaats en is Leven weer mogelijk.
Altijd als ik de zon zie opgaan, en vooral vandaag, moet ik daaraan denken en stroomt mijn hart vol. En zelfs een oerlelijk kunstwerk dat symbool staat voor de technologische en economische vooruitgang en 's-mensen potentieel; dat symbool dat tevens symbool staat voor sociale ontwrichting, milieuverkrachting en individualisering, kan het beeld dat die opgaande zon bij me oproept, niet temperen. Ik ben een gelukkig en bevoorrecht mens.
Zometeen vertrek ik naar Huizen waar ik over de gevolgen van deze wereldschokkende opstanding mag vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten