24 augustus 2010

Jezus in de 2CV

De geestelijke oligarchie windt zich op over Jezus die met tollenaars en zondaars eet. Het antwoord van Jezus? "Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, zieke wel. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars"(Marcus 2:17). Ik vraag me wel eens af hoe onze theologie er uit zou zien als deze ontwikkeld was door recent genezen, of geredde onrechtvaardigen. Waarom ik me dat afvraag? De theologie die we kennen is vooral ontwikkeld door gezonde en geleerde mensen die allerlei moeilijke begrippen die niet of nauwelijks door oningewijden begrepen wordt. Een eenvoudige, pragmatische theologie spreekt met name die laatste groep aan. "Ik was blind, maar nu kan ik zien," daarbij wijzend op Jezus, kan iedereen begrijpen maar is een obstakel voor de slimmere, doorgeleerde godsdienstkunstenaar. Die vraagt of de genezing op een doordeweekse dag plaatsvond of op de sabbat. In het laatste geval is de genezing illegaal, hoewel aardig voor de genezene.
Het is fascinerend om te observeren wat een eenvoudige maaltijd teweeg kan brengen. De tollenaars en zondaars hebben een geweldige tijd met Jezus terwijl de kenners van een afstand toekijken en zich opwinden.
E. Stanley Jones observeerde dat de kern van het probleem was dat de oligarchie Jezus voor zichzelf wilde hebben terwijl Jezus er voor allen was.

Die oligarchie had dan ook het nakijken toen ze de limo voor lieten rijden om Jezus weg te voeren naar een exclusief ontbijt met enkel intimi, en nog net zagen hoe Hij in de 40 jaar oude 2CV met een enigszins riekende, schuldgesaneerde, geflipte en gedesillusioneerde 63 jaar oude kunstenaar in spe wegreed richting het Ikea restaurant waar je voor tienen voor een euro kunt ontbijten. Uiteraard nadat Hij eerst de auto aan had moeten duwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten