29 juni 2008

Hoeveel langer zingen we nog

Vandaag wat afgezongen. Man, wat kunnen we zingen. Mensen gaan ervoor! Ik kwam 20 minuten te laat aan in de dienst in Gorinchem. Ik kon de kerk niet meer vinden (word oud!). Ik hoopte dat ik vrijwel naadloos aan kon sluiten op het half uur zangblok. Helaas ging dat nog even 3 kwartier door en. Zelf ben ik na een kwartier, twintig minuten wel klaar met zingen.
Daarna, de dienst duurde alles bij elkaar wel eventjes, door naar het volgende adres in de buurt van Goudriaan. Op de liturgie stond een totaal van ZEVENTIEN liederen afgedrukt. Dat is echt veel. De samenkomst was in een tent en zo'n duizend mensen hadden zich in en om de tent verzameld om te zingen en naar een meditatie van ondergetekende te luisteren.
Ik vond achter een bosje een bankje en ben daar gaan liggen. En in slaap gevallen. Twee liederen voordat ik aan de beurt was (we zaten in inmiddels een uur in de liturgie) werd ik weer wakker en vond dat ik het zo aardig had opgelost.

Ik geef de voorkeur aan stilte en meditatie om God te zoeken en groot te maken. Ieder z'n meug. Toch.

Wel vroeg ik me even af of het werkelijk zo is dat we, omdat we straks in de eeuwigheid klappen en dansen, we daar nu vast voor moeten oefenen (werd even gesuggereerd). Misschien een goed idee. Stel je namelijk eens voor dat je straks als beginneling een eeuwigheid lang geacht wordt te klappen, zingen en springen en je komt met ongetrainde spieren binnen? Dat kan eigenlijk niet.
Omdat het niet mijn 'area of expertise' is stel ik voor dat zij die daar visie voor hebben trainingschema's en motiverende producten ontwikkelen om afvalligen zoals ik, bij te staan en te coachen.

Stel je voor dat we straks in de hemel komen en er wordt niet gesprongen en we hoeven ook niet meer te zingen hoezeer we naar Hem verlangen, of op de wind zweven want we zijn daar waar Hij is en we zijn dan bij Hem.
Er hoeft ook niet meer geëvangeliseerd te worden. Misschien kan ik dan boer worden en droom waar zien worden die ik altijd gehad heb: veehouder. Verse melk, zelf kaas maken en wat er nog meer bij komt kijken. Of is mijn hemel nu te simpel? Misschien zal ik best wel eens een keertje zingen en springen maar liever niet 24/7.

Leuk filmpje waarin indirect een belangrijke vraag wordt gesteld.

3 opmerkingen:

  1. Ik vraag me dit de laatste tijd ook steeds vaker af. Ik hou wél van muziek en van veel zingen in de kerk, maar ... voorbereiding van de hemel? Pfff te vaak gehoord. Zuivere aanbidding kan trouwens op zoveel manieren en in de kerk is het altijd muziek die overwint...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik hou van zingen, ik ben gek op zingen, sterker nog, de preek hoeft er voor mij vaak niet bij... Als we maar zingen...
    Poing, wat nu? Mag wel hè? ;-)

    Groetjes, Reinie Menheere

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 17 nummers kan echt een hele beproeving zijn, maar in die tijd dat je lag te slapen kon er iets zijn gebeurd waar jij niet op kunt inhaken.
    Of denk je dat God ook die tijd even heeft liggen slapen?
    Neemt niet weg dat je een aantal goede punten hebt...
    maar zo'n spreker die dan een hele tijd een monoloog houdt.. zijn daar ook geen andere vormen voor te bedenken? :-)

    BeantwoordenVerwijderen