06 mei 2008

Steekproef

Voor mijn studie moest ik een super mini veldonderzoekje doen. Dat heb ik dus afgelopen zondag gedaan. De eerste 20 Brandarianen die na 09.15 door de deur binnenkwamen kregen een lijst met zeven vragen in te vullen over de plaats en de waardering van de preek in de zondagse dienst.

Ik dacht op deze manier een redelijk eerlijke representatie van de Brandaris te pakken te hebben. Maar dat is dus echt niet zo. Is echt 85% al langer dan vijf jaar bij de Brandaris? Is het echt zo dat 60% vijftig jaar of ouder is?
Ik zou de titel van het onderzoekje aan kunnen passen: De plaats en de waardering die 50-plussers geven aan de preek in de zondagse dienst.
Ik heb nog even overwogen om het onderzoekje opnieuw te doen. Daar zie ik echter maar van af; het moet een super mini veldonderzoekje blijven en het gaat de prof. meer om te beoordelen of ik het kan dan om de inhoud.

Maar goed, was wel lachen. Uit het onderzoekje blijkt echter wel iets interessants. 28% van deze 'die hards' besluit om wel of niet naar de dienst te komen op grond van wie er die ochtend spreekt. Als de "die hards' dat al doen vraag ik me af hoe dit een overweging is bij hen die wat losser in het Brandarisgebeuren staan. Onderzoekje doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten