19 januari 2008

India, dag 14

Gisterenavond in het Marriot wezen eten. Dat is echt een andere wereld. In een land als India valt het contrast des te meer op. Extreme armoede en exorbitante luxe bestaan naast elkaar.
 
De mix van Indiërs en Westerlingen in de klas is af en toe hilarisch. Twee totaal andere culturen. Voorbeeld: In het westen wordt in huwelijksseminars het belang benadrukt om uitdrukking te geven aan wat we voor elkaar voelen. We kunnen niet vaak genoeg zeggen "Ik hou van je", en we geloven oprecht dat we het helemaal voor elkaar hebben. In India gebeurt dit iet of nauwelijks maar dit betekent niet dat men minder van elkaar houdt. De westerse adviezen worden hier afgedaan als oppervlakkige technieken. Een van m'n klasgenoten zei: 'het is onnodig om maar te blijven herhalen dat je van iemand houdt. Het belangrijkste is dat de ander het weet".
 
Ander voorbeeld: In het Westen zijn de meeste mensen in staat om ander woorden te brengen wie ze zijn, hoewel ook wij liever praten over onze prestaties, wat we doen en wat we allemaal bereikt hebben. In kleine groepjes oefenden we dit de afgelopen week en het was vrijwel onmogelijk voor de Indiërs om de vraag "Wie ben ik" te beantwoorden.
We gaan er aan voorbij dat deze belangrijke vraag ook maar een cultuurverschijnsel is waar we een aardige prijskaartje aan hebben gehangen.
Hier is je naam belangrijker; of de naam van je Vader; dat zegt meer over wie je bent dan al die andere dingen.
Andere vragen : Waar kom je vandaan?
 
Vanavond ga ik een Kingfisher (een locale biertje) drinken met Rick Hicks die hier ook is. Rick en ik zitten in het team dat de Mentoring Clinics in OM doet. Ontzettend leuk om hem hier tegen te komen.
 
Wat hoofpijn betreft; de laatste drie dagen geen spoor van wat voor pijntje dan ook. Ik vroeg me af wat ik anders deed dan normaal en dat was het slikken van Multi-Vitaminen en Mineralen, Vitamine C en het mezelf be-sprayen met een ultra sterke muggenspray (40% DEET). Ik ben met alles gestopt en de pijn was weg. Welk van de drie het was, weet ik niet en ik ga het ook niet uittesten.
 
Morgen een vrije dag. Hoera!!!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten