18 mei 2007

Augustinus en Evans

Ik produceer veel en vaak ideeen. De hoeveelheid documenten met ideeen, voostellen beslaat enkele mappen maar ik weet zelf nauwelijks van het bestaan van de meeste af.
Voorbeeld: In oktober 2004 heeft een klein groepje zich in de Brandaris bezig gehouden met de vraag hoe en wanneer we aanvullende onderwijs een plaats geven in de Brandaris. We hebben toen zelfs een enquete gehouden. De bevindingen zijn besproken en vastgelegd. Van de week kwam ik het document toevallig tegen. Ik kan me er niets van herinneren.
En dat frustreert enorm.
Ik lees de meest briljante boeken en ben daar soms weken lang vol van. Na een half jaar vraag ik me af wat dat boek eigenlijk in mijn boekenkast doet en of ik het uberhaupt wel heb gelezen.

Misschien moet ik korte samenvattingen gaan schrijven?

Momenteel ben ik met twee boeken bezig. De eerste heet "Presence-Centered Youth Ministry". Een belangrijk boek dat afrekent met de stereotiepe manier waarop we jongeren benaderen en in hun geloof opvoeden; we downloaden de waarheid en gaan ze vervolgens achter hun broek zitten om ze het in de praktijk te zien brengen. Daarbij leggen we de lat voor de jongeren vaak hoger dan voor onszelf. Wie heeft er nog tijd en energie om het ze voor te leven?

Een ander boek is "Augustinus Belijdenissen". Vooral voor de plaatjes gekocht (bij de Slegte). Grappig hoe vragen waar we vandaag mee leven eigenlijk helemaal geen moderne vragen zijn maar zo oud als de mensheid zelf. Hoe ga ik om met seks, macht, geld; met m'n menszijn.



Het boek "The Divide", van Nicolas Evans, heb ik terzijde gelegd. Bagger.

Vandaag nog even de stad in, wat T-shirts kopen, m'n preek voor morgen afronden en nog wat last-minute zaken aanschaffen voor de reis naar Ecuador (morgen). Daar schrijf ik morgen wat meer over.