14 mei 2007

Het verloren Evangelie

Nadat ik vanmorgen eerst een rondje om het vliegveld heb gerend ben ik o.a. een boek gaan lezen dat als een spannende roman leest, hoewel het geen roman is.
In "The Lost Gospel of Judas" treffen we Jezus als een buitenaards wezen aan en Judat Iscariot als de held in het verhaal die het voorrecht heeft om samen met Jezus op zijn planeet te mogen wonen.

Het bijzondere aan dit "evangelie" is dat het een vreselijk oud manuscript is, ongeveer net zo oud als de vier evangelien. Het belang van dit evangelie is dat we meer leren over hoe men in die tijd dacht en de verhalen die over Jezus de ronde deden.

Als je je daarin verdiept kom je trouwens nog veel meer interessante zaken tegen, o.a. dat de brieven van Paulus eerder geschreven zijn dan de evangelien. Dat verklaart wellicht het ontbreken van enige referenties aan de evangelien in de brieven van Paulus.

Vanavond een bijeenkomst met voorgangers uit Rotterdam. Dat is een maandelijkse vergadering waarin we zaken op elkaar afstemmen en samen bidden. De agenda is niet altijd even duidelijk en ik ga erheen omdat ik het belangrijk vind om aan de relatie met andere gemeenteleiders te werken.

Verder allemaal niet zo boeiend.

1 opmerking:

  1. Volgens mij is dit Evangelie van Judas een gnostisch geschrift en zou dit niet voor 200 na Christus geschreven zijn, het moment waarop de gnostieke stroming opgang kwam in tegenstelling tot de Evangelieën die niet na 70 na Christus geschreven zijn. Dit lijkt mij in dit geval niet erg dicht bij elkaar. Wel dat we kunnen zien hoe men over Jezus sprak maar dan 200 jaar na Christus, en dus niet vanuit ooggetuigen, en ook niet vanuit de eerste gemeente. Waardoor dit meer verhalen zijn die ver na Jezus' leven ontstaan zijn.

    Be God's,

    Theo

    BeantwoordenVerwijderen