12 mei 2007

Gewoon een luie dag en iets over gelijkheid

Vanmorgen vroeg een rondje om het vliegveld gerend. Het regende zo hard dat Martha na een half uur met de auto naar me toe kwam om te vragen of ik nog verder wilde rennen. Ach, ik was toch al nat, dus heb ik het rondje afgemaakt.

Daarna ontbijt met de drie buurjongens. Man, wat zijn die jongens druk.

Verder gedeisd gehouden, gelezen in de "Priscilla Papers", waarop ik een abonnement heb genomen. Een mooi blad dat zich inzet voor het bevorderen van gelijkheid tussen mensen, met een sterke nadruk op de positie van de vrouw (in de kerk).

Ik kom er steeds meer achter dat ons taalgebruik en ons inzicht in de bijbels begrippen en principes heel erg door onze protestantse (vertaal)cultuur zijn en worden bepaald.

Waar Gods agenda, in, en na Christus een "pre-zondeval agenda is" die tot uitdrukking zou moeten komen in de toepassing van de principes van Zijn koninkrijk, werken we in onze kerken nog steeds met een agenda van macht en ongelijkheid. De gelijkheid waar veel christenen in geloven is er een van het principe ("in principe zijn we gelijk zijn maar in het echt eigenlijk niet") en niet die van het Koninkrijk. We blijven (functioneel) onderscheid maken.




Hoe moet dat dan straks in de hemel? Als we nu nog geloven in een functioneel onderscheid tussen man en vrouw en een gezagsrelatie tussen een getrouwde man en zijn vrouw; hebben de mannen dan nog wel macht in de hemel? Luisteren hun vrouwen dan nog wel, of zullen ze dan echt vrij zijn en moeten wij, mannen, koken en schoonmaken en op de kinderen passen?

Trouwens, nu ik het toch over de hemel heb; zullen er koeien zijn? Ik hoop het wel. Koeien zijn geweldige dieren. Youghurt, melk, vla, biest en aan het eind van een produktief leven biefstuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten