18 maart 2008

Elke dag een meesterwerk


Hoezo pretentieus, 'Maak van elke dag je Meesterwerk'?
Tja, dat is de titel van een boekje dat de lezer aanmoedigt om een levenskunstenaar te zijn. Als je de titel Googelt (altijd leuk om te doen) krijg je onder andere titels zoals "Make Your Own Wedding Cake", "Say good-bye to the rest of your day" en "Upload your coolest videos now". Eerlijk gezegd zijn dit soort titels realistischer dan de titel van het boekje dat ik nu onder ogen heb en waarschijnlijk niet helemaal uit zal lezen.

Maar goed, er staan wijze dingen in die wijze mensen hebben gezegd. Bijna al deze mensen zijn overigens dood. Je bent dan afhankelijk van andere bronnen om er achter te komen of ze die wijsheid ook in praktijk brachten. Zo is van Marcel Proust bekend dat hij een briljant filosoof was en haarscherpe analyses maakte maar er in zijn persoonlijk leven niet echt iets van bakte. Hij lag het liefst de hele dag op bed en gaf vermogens uit aan eetfestijnen. Dat eerste houdt verband met zijn astma. In dit boekje mag hij een ding zeggen: "Ons hart veranderd, en dit is de belangrijkste oorzaak voor het lijden in het leven".
Daar moeten we even over nadenken.

Verder lezen we in de 'flap': "Lever moedig jouw unieke bijdrage aan de wereld waardoor je een groter besef van doel, voldoening en vreugde verkrijgt".

Ik ga morgen beginnen. Doe je mee?

Vandaag heb ik overigens een ernstige en overweldigend gevoel van tijdnood. Je hebt gelijk als je nu denkt dat het allemaal wel meevalt want ik maak nog wel tijd om te bloggen. Point taken.

Wat jij doet kan ik niet doen.
Wat ik doe kan jij niet doen.
Maar samen kunnen jij en ik iets moois voor God doen.
Moeder Theresa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten