20 december 2007

Lekkere trek

Op een dag willen de discipelen Jezus een bordje eten brengen. Of Jezus wel of niet het bordje leeg eet, lezen we niet (waarschijnlijk wel want hij was 100% mens en zal best wel trek hebben gehad) maar Jezus gebruikt de "eetmetafoor" om de discipelen iets te leren over Zijn motivatie; waarom Hij doet wat Hij doet. "Mijn spijze is om de wil te doen van Hem die Mij gestuurd heeft". Eten is een basisbehoefte van de mens. Zondet voedsel is er geen leven. Als iemand echt honger heeft, houdt alleen dat hem op een gegeven moment bezig. Wij kennen dat niet zo want voordat wij echt honger krijgen zitten we alweer aan de snack of aan ons volgende maal.

Als Jezus zegt dat de wil van de Vader doen zijn basisbehoefte is zegt Hij hiermee dat dit zijn goorste prioriteit is.
Wat is die wil van de Vader dan?
Aanstaande zondag (s)preek ik hierover in de Brandaris. Wat ik ontdek in de Bijbel is dat die wil van God te maken heeft met het redden van mensen.

Wij mensen maken die wil van God veel ingewikkelder en gaan er mee aan de haal. We denken al snel dat het gaat om waar God wil dat ik woon, werk, naar school ga, met wie ik wel of niet trouw. Sommigen gaan zover dat ze van God willen horen welk truitje ze aan moeten trekken want "ik wil alleen uw wil doen". Dat is net zoiets als Adam die aan God vraagt of het okay is dat hij vandaag een paar peren eet. Wie weet is Gods wil vandaag appels en ik wil niet zondigen door peren te gaan eten. God had gezegd dat Adam van alle bomen in de hof mocht eten behalve die felgele in het centrum, dus over dit soort zaken hoefde Adam God niet meer lastig te vallen. En toch doen zijn kinderen het wel. Uitermate vermoeiend en tijdverspillend. Het heeft te maken met het onvoldoende begrijpen tot welke vrijheid we geroepen zijn in Christus, je weet wel, die baby in die kribbe waar we de komende week nog eens extra bij stil staan. Hij heeft echt meer gedaan dan de mens redden. Hij heeft de mens ook verzoend met God. Er is een herstel in de relatie, vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Wat wil ik vandaag eten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten