27 februari 2009

Verlost

Het blijft een geweldig thema: verlossing, bevrijding. Bijbelgeleerden hebben geprobeerd de verlossing te "systematiseren", maar worden het maar niet eens over de details. Dat heeft te maken met het feit dat verlossing nogal wat implicaties heeft. Je zou het als de paraplu kunnen zien waaronder andere (heils)aspecten schuilen: vergeving, rechtvaardiging, verzoening, heiligmaking en zo zouden we er nog wat kunnen bedenken.
Daarnaast de vraag of de verlossing eenmalig is; een moment in de tijd, of een traject, of een aantal overlappende fases. Hoe je er ook naar kijkt, het lijkt op een prisma die naarmate de invalshoek van het licht verandert, de kleuren en de intensiteit ervan ook lijken te veranderen. Je raakt niet uitgekeken. En het is niet een kwestie van of/of maar en/en. Het is een moment in het leven van de mens die besluit om zich door Christus te laten verlossen maar het ligt tegelijkertijd in de toekomst; ik ben door Christus verlost en Hij zal me verlossen. Ik leef als een verloste, strek me uit naar meer verlossing en zal uiteindelijk verlost worden. Ik wens je, gechte lezer, een verloste dag toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten