25 maart 2011

Dronken van de liefde

De beste plek is thuis. Bij vrouw, kinderen en achterkleinkind. De plastische taal van het Hooglied blijft me verwonderen. Verwondering omdat het in zo'n schril contrast staat met de werkelijkheid van velen.
Neem bijvoorbeeld deze zin: "Vrienden, eet en drink de liefde tot je er dronken van wordt"(Hooglied 5:1). Ik denk dat iedereen die dit leest verlangt naar een situatie die dit mogelijk maakt. Je kunt de liefde alleen maar eten en drinken tot je er dronken van wordt als er een bron aanwezig is die in die liefde voorziet. Ik ben een gezegend mens omdat die bron er voor mij is. Mijn thuissituatie is veilig, ik vind er respect, waardigheid, genegenheid, waardering en aanvaarding.
Om me heen zie ik het tegenovergestelde. In het groot; in het wereld die uitermate onveilig is en vol is met daders en slachtoffers van competitie, hebberigheid en zelfverrijking; in het klein in relaties waarin genegenheid en aanvaarding ontbreekt.
Als je geen plek hebt waar je niet altijd maar hoeft te strijden en/of je verdedigingsmuren kunt laten zakken, is zo'n vers uit Hooglied slechts een verre wens en een onderdrukte melancholie.
Is het nu mogelijk om een stap verder te gaan en er een geestelijke betekenis aan toe te kennen. Er is een lied dat begint met "ik verzadig mij met Uw liefde, Heer." Kan deze metafysische uitspraak werkelijkheid zijn temidden van iedere denkbare situatie? Er zijn talloze verhalen van mensen die dit bevestigen; hoe in tegenslag, tegenwind, ziekte en doodsgevaar men desondanks weet te drinken en te eten van die liefde. Dat kan alleen maar als je jezelf als een onderdeel van een veel groter verhaal weet; dat een God is die op de een of andere manier middenin de ellende die we als mensen veroorzaken werkelijk is en troost en perspectief geeft.
Mijn gebed is simpel: "God, maakt U alstublieft waar wat U in Uw woord belooft. In Christus bent U met ons. Mag dat werkelijkheid zijn voor allen die vandaag in hun ellende in stilte of in een schreeuw van wanhooop tot U roepen. De getroffenen van de aardbeving in Japan, de betrokkenen in landen die in opstand komen tegen duivelse regimes en voor wie zo'n vers uit Hooglied wel heel erg ver weg lijkt. Ook bid ik U voor hen die in plaats van eten en drinken van de liefde in hun relatie uit de zure beker van misbruik te drinken krijgen. God wat een ellende in deze wereld. Houdt U zich alstublieft niet zo ver."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten