11 oktober 2010

Geneve: de Theorie

Voordat we vertrekken naar Amsterdam nog ff bijbloggen. Nu kan het nog. Gisteren hadden we de laatste twee bijeenkomsten waarbij gasten en medewerkers de tijd en gelegenheid kregen om te vertellen wat deze week met hen heeft gedaan. De verhalen getuigen allemaal van ontmoetingen met God, doorbraken, overwinningen op zichzelf en ga zo maar door. Vooral ontroerend om te horen hoe kapotte levens vooral door de liefde van God die door medegasten en medewerkers wordt gedemonstreerd, heling en genezing ervaren; niet meer om die Liefde heen kunnen. Velen hebben hun leven aan God toevertrouwd. Een van de oudere gasten, een vijftiger, vertelde me dat hij nooit had gedacht dat hij ooit op een punt zou komen dat hij God zou durven vertrouwen: "Je wist me op de tweede dag al te pakken," zo vertelde hij. Ik probeerde hem aan het verstand te brengen dat er voor mij niet veel te pakken viel en dat zoiets het werk van God zelf is. Dat begreep hij wel maar toch...
In de verhalen spreekt vooral het resultaat. Niemand die getuigt hoe theologisch verantwoord de toespraken wel of niet waren maar alle verhalen stellen scherp op de uitwerking van het Evangelie in het leven. Theorieën gaan aan deze gasten voorbij en onbewust ben ik me af gaan vragen hoe het toch komt dat we in onze kerken vaak meer inzoomen op de theorie, op de geloofsmodellen, op wat wij denken dat "de juiste leer" is en er blijkbaar genoegen mee nemen dat het in ons leven niet boven het nivo van de theorie uitstijgt. De juiste theorie die niets uitwerkt in de praktijk van ons leven is niets minder dan een oefening in het lesboek waarbij aan het eind van de les enkele vragen moeten worden beantwoord die me helpen begrijpen of ik de stof goed doorheb. Wat de wereld nodig heeft is een demonstratie van de kracht van het Evangelie. "Hem nu, die blijkens de kracht die in ons werkt...." zegt Paulus. Een volgeling van Jezus zou zich regelmatig af moeten vragen in welke mate en op welke terreinen van zijn/haar leven die kracht ook daadwerkelijk zichtbaar is geworden. Dan hebben we het over ware transformatie.
Ons vliegtuig vertrekt. M'n training in Dubai is geannuleerd en ik vlieg niet verder dan naar Amsterdam. Samen met Martha naar huis. Is ook veel leuker.
O ja, we zijn in Genève. Echt waar. Zonder er ook maar iets van gezien te hebben. Zo kan het met het geloof ook gaan. De Bijbel lezen, zonder er ook maar iets van te zien. Dat is armoe.
Liefs, Jan en Martha

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's van de afgelopen dagen. En ik zeg Amen. Laten we gaan voor echtheid ipv poppenkast. Hij kan en doet zoveel meer dan wij denken of beseffen.
    genietze thuis!

    BeantwoordenVerwijderen