27 juli 2010

Ben ik nou gek of...

... weten mensen van gekkigheid niet meer waar ze hun geld aan uit zouden kunnen geven? Ja, het is bekend dat de commercie al lang en breed een dikke vinger in de pap heeft waar het gaat om wat we lezen (als meer dan 100.000 mensen het boek al gekocht hebben moet het wel een goed boek zijn) en kritiek wordt al snel gedegradeerd tot ramsj.
"Hoe kunnen we de achteloze mensen nog meer geld aftroggelen?" ligt aan de basis van de meerderheid van producten die in wat voor schappen en waar dan ook te vinden zijn. Het gaat al lang niet meer om diensten. Het gaat om geld, om winst, en dat wordt vaak onterecht verward met "zegen."

Twee producten wil ik er even uitlichten.

Een boekje dat geheel onterecht in de ramsj is terechtgekomen en een ander totaal nutteloos product waarvan je je afvraagt of het misschien als grap is bedoeld.
Het boekje "A Letter to Jabez" (40 eurocent by Christian Book Distributors), is een zeer goede kritiek op het eens zo mateloos populaire boekje van Bruce Wilkinson "The Prayer of Jabez" (in 2001 stond de teller op meer dan 9 miljoen verkochte exemplaren). Ik begrijp heel goed dat het kritische antwoord in de ramsj is terechtgekomen. Negen miljoen mensen kunnen het nooit allemaal mis hebben. Toch? Je kunt het niet winnen van zo'n reus. Trouwens, wie denkt Neal E. Snider wel wie hij is, of wie kent hem überhaupt? Wil je het boekje lenen, laat het me even weten. Om kritiek te hebben op de verholen welvaartsgedachte waarop Wilkinson zijn boek baseert, moet je van goede huize komen. Aanbevolen!

Dan een van de meest verbazingwekkende artikelen die ik tegen ben gekomen. Tja, je moet er maar opkomen. Hier is'ie:
En nog van acryl ook? Biologische katoen was waarschijnlijk te duur. En zie je dat je de sjaal ook kunt kopen met een passende tas (met ritssluiting). Het moet toch allemaal niet veel gekker worden. Geen wonder dat de wereld de christenen niet meer begrijpen. Ik begrijp er zelf ook steeds minder van. Of heb ik iets gemist? En dan te bedenken dat er duizenden christenen zijn die liever 35 dollar voor zo'n vaatdoek neertellen (om zich vervolgens te schamen om er in het openbaar mee te pronken) dan diezelfde dollars te investeren in de opdracht om discipelen te maken. Help, ik word gek!

2 opmerkingen:

KeesP zei

Wat is de kern van de kritiek op het "Jabes gebed" in het 1e boekje? Heb Bruce's boekje nog eens doorgescand, maar kom daar niet veel welvaartsevangelie tegen (die praten meestal over rijker worden in geld & carriere voor zichzelf), waar ik zelf ook niet veel mee heb. Hoe is het dan "verholen"?
Ik bedoel, als jij voor OM etc. dingen doet, is dat met het oog op zegen van mensen - en vraag je God het te zegenen. Zo heeft Bruce ook hele voedsel projecten in Afrika gedaan. Toch niet verkeerd als God dat zegent?
Het lijkt me niet reëel te verwachten dat ieder epistel "complete theologie" levert: zegen & lijden. Dat werkte bij Warren ook niet. Lijden is een ondergewaardeerd onderwerp in onze evangelische cultuur. Maar de verheerlijking van de "ellende" in de gereformeerde cultuur had ook wel wat tegenwicht nodig.

Jan den Ouden zei

Bijvoorbeeld Wilkerson's definitie van "Blessing;" 'To ask for or to impart supernatural favor.' Dat is op z'n zachtst gezegd een wel zeer eenzijdige definitie en lijkt op gespannen voet te staan met wat Jezus daarover zegt in de Bergrede als Hij een opsomming geeft van wie er gezegend zijn.

Dan "your life will become marked by miracles," the ".. guaranteed by-product of sincerely seeking his blessing."
Ik worstel met dit soort simplificaties. Wat als nu de wonderen uitblijven? Het gevolg is dat ik ga twijfelen aan mijn "sincerity."
Ik ben het overigens helemaal met je opmerking over de verheerlijking van de ellende in de gereformeerde cultuur.
Overigens heeft hij het in Afrika niet al te slim aangepakt en is jaren geleden met de staart tussen de benen en een illusie armer teruggekeerd naar de VS. Hij had z'n tentpinnen te ver naar buiten gezet met als gevolg dat de hele tent in elkaar stortte.