05 maart 2009

Actief

Dat was ik de afgelopen dagen niet. Een vervelende migraine heeft me de afgelopen dagen behoorlijk dwars gezeten; all systems down! Gisteren een hersteldag en vandaag moet ik me dan weer over enkele hobbels heenzetten en me weer zien te motiveren om aan de slag te gaan. Dat is best wel eens lastig. Sowieso is 'time-management' niet mijn sterkste punt. Werk plannen is vreselijk lastig. Nu is me gevraagd om een thema en een invulling van een dienst op hemelvaartsdag door te geven. Ik moet mezelf dan dwingen om er de tijd voor te nemen. Ideeen die ik dan heb moet ik ergens opschrijven want over een week ben ik het weer vergeten.
Bovendien lijd ik de laatste weken aan 'algehele onverschilligheid'. Het kan me allemaal niet zoveel schelen. Waar zou ik me nu nog druk om (willen) maken.
Een deel van de wereld maakt zich druk om de nog niet geopenbaarde zwembroek en torso van Arie Boomsma. Knevel mag (namens de club waarvoor hij werkt) niets meer zeggen over schepping en/of evolutie. Ik zie mensen met veel energie en passie hun meningen ventileren. Ik word er echter niet koud of warm van.

Vanmorgen las ik een commentaar in het AD waarin de auteur zich afvroeg of het wel gepast is om 'lid' van de EO te zijn. Da's dan wel grappig. Het relativeert de zaak en dat spreekt me wel aan.

Ik weet wel waar ik me druk om zou willen maken en dat zijn de basiszaken van het leven.
Martha is daarin een voorbeeld en inspiratie voor me. De manier waarop ze zich inzet voor haar thuiszorgklanten en medemensen; onbaatzuchtig de extra mijl voor ze gaat, ze opzoekt in het ziekenhuis of meteen in actie komt als er een beroep op haar wordt gedaan, zonder ook maar iets terug te verwachten (nee, ze schrijft die uren niet). Dat doet ze als een vanzelfsprekendheid en enige vorm van terugbetaling beschouwt ze als een belediging en wordt niet geaccepteerd.
Dat is het verschil!
Dit verschil werd me gisterenavond duidelijk toen ik twee reacties zag en hoorde van overlevenden van de vliegtuigcrash van vorige week. De ene reactie was er een van dankbaarheid en relativering; blij in leven te zijn en zo'n crash in een gezond perspectief te zien (mensen kunnen en zullen fouten maken). Daar tegenover een reactie van een ander die meteen een advocaat inschakelt om zoveel mogelijk geld uit de ellende te kunnen slepen.
Ik kies ervoor om zo'n blij en dankbaar mens te zijn (met af en toe een dipje).

1 opmerking:

  1. Hi Jan, doet me denken aan jouw citaat van een paar weken geleden uit Prediker: er is een tijd om je overal druk om te maken en een tijd dat het je ff niks kan schelen (vrije vertaling). We hebben toch allemaal tijd nodig 'to smell the roses'! (zo lang het geen hazelaar is....)
    groeten, Michel (van Cindy)

    BeantwoordenVerwijderen