25 februari 2009

Een verloren dag

Reikhalzend heb ik vandaag uitgezien naar de technische oplevering van mijn nieuwe, frisse en knisperende ADSL signaal. De dag is bijna voorbij en ik laat de hals weer langzaam zakken. Borend, timmerend, draden verleggend heb ik de ochtend doorgebracht. Ik ben er helemaal klaar voor. Laat het signaal maar komen. Een blog bijwerken via de mobiele telefoon is ook niet ideaal. Eigenlijk moest ik aan "de verlossing" werken; dat is het thema van de preek voor zondag. Door de afleiding van de aanstaande geboorte van het ADSL signaal en de crash van Turkish Airlines heb ik me niet al teveel over de verlossing kunnen buigen.
Het is een van mijn favoriete thema's. De verlossing in Christus is zoiets machtigs; het gaat je voorstellingsvermogen te boven. En, wat ik heel belangrijk vind, de verlossing gaat veeeeeel verder dan mijn losmaking van de geestelijke dood. In Kolossenzen staat dat God alles op de aarde en in de hemel met Zich heeft willen verzoenen (1:20). Dat gaat me toch een partij ver. Veel verder dan alleen ons zieleheil. Het is armoede als we niet verder komen dan de persoonlijke verlossing en ons alleen daarmee bezig houden. Je raakt dan gemakkelijk in een isolement en wordt wereldvreemd; geen boodschap voor en aan het heden, slechts uitzien naar d' eeuwigheid.
Heeft Christus dan niets te zeggen over het hier en nu? In het licht van de verlossing wel degelijk. Het betekent dat verandering en verzoening mogelijk is.
Gisten zag ik een paar minuten van het programma familiediner. Niet echt mijn top drie van programma's maar je ziet daar het principe terug. Waar iemand toestaat dat hij/zij losgemaakt wordt van het pijnlijke verleden, is er hoop voor vandaag en morgen en is herstel mogelijk.
Sommigen houden vast aan eigen gelijk. Zwelgen liever in bitterheid, wrok en haat en laten de limousine voorbijgaan. Een gemiste kans.
In Christus komt de limousine voorbij en neemt me mee naar mijn bestemming. Instappen in de limo staat symbool voor het aanvaarden van de verlossing.
Ja, ik weet het. Het is maar een voorbeeld en voorbeelden gaan altijd mank. Maar ik vind het mooi als ik mensen zie instappen. Verandering is mogelijk en begint bij de verlossing.

1 opmerking:

  1. Ik moet 15 maart...
    Wat vind je van deze quote:
    “To be chosen, to be elect, therefore does not mean that the elect are saved and the rest are the lost. To be elect in Jesus Christ, and there is no other election, means to be incorporated into his mission to the world, to be the bearer of God’s saving purpose for this world, to be the sign and the agent and the firstfruit of his blessed kingdom which is for all.”
    Leslie Newbigin

    BeantwoordenVerwijderen