12 augustus 2008

En... actie!

Ik heb weer een "nurkse" periode. Wil alles achter me laten, kappen met alles wat ik doe en dan opnieuw beginnen. Waarschijnlijk zou ik er dan voor kiezen om precies hetzelfde te doen. Ik heb last van de ongelooflijke traagheid van het bestaan, en dat terwijl de tijd vliegt!

Misschien dat ik daarom zo'n fan ben van de actieserie "24". In "real time", 24 uur en dus ook 24 uitzendingen van bijna een uur, probeert een groep mensen een dreiging van buitenaf het hoofd te bieden. Alles wat het bereiken van het doel in de weg staat, wordt eenvoudigweg opgeruimd waarbij men niet al te moeilijk doet over een slachtoffer meer of minder. De hoeveelheid energie en dynamiek in de serie doet je voortdurend op het puntje van je stoel zitten.
Ik mis dat nogal wat in de plaatselijke kerk.

OM komt er een beetje dichterbij. Snel. Actie. Reageren. Wars van politiek (niet altijd).
Ik zie uit naar mijn trip naar Australie en de Doulos. Het reis-, en spreekschema loopt lekker vol: hatseflats! Lekker meegaan in de maalstroom van actie! Vroeg opstaan, sporten, van hot naar her reizen, nieuwe mensen ontmoeten, bijpraten met oude vrienden en bekenden en het heerlijk overweldigende gevoel dat ik een klein beetje bijdraag aan een werk van God in deze wereld.
Ja, echt, dat mis ik best wel een beetje in de plaatselijke gemeente. Tegelijkertijd maakt die plaatselijke kerk net zo goed deel uit van Gods plan.

Nu zou iemand tegen kunnen werpen dat je in de plaatselijke kerk zelf de aanstichter van een heleboel actie kunt zijn. Dat is zo, maar het is heel erg betrekkelijk. Probeer eens een afspraak op korte termijn te maken met vijf personen. Die moeten allemaal op dezelfde avond kunnen. Voor je het weet ben je dan al een maand verder.
Ik blijf het moeilijk vinden om mee te bijven deinen.

3 opmerkingen:

  1. Denk dat 'tijdgebrek' een helaas succesvolle tactiek van de boze is. Hij heeft de kerk in Nederland lam door de veelheid van dingen...
    Wie zal dat toegeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik kan me hier helemaal in vinden Jan! Ben jij ook zo'n fan van 24, ik wel...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ja, echt, dat mis ik best wel een beetje in de plaatselijke gemeente. Tegelijkertijd maakt die plaatselijke kerk net zo goed deel uit van Gods plan."

    Tja, als ik Handelingen lees, dan zie ik dat de gemeente op en top een plek van Leven is. Tegenwoordig gaat het bijna allemaal anders: het instituut kerk loopt vast in structuren, en de parakerkelijke avonturiers claimen de actie. Dat laatste is natuurlijk grotendeels de kerk zoals het bedoeld is, alleen mogen we dat van het instituut niet hardop zeggen. Dus wat doen we nog in die gebouwen en diensten? Ga Leven! Ga echte relaties aan met broers en zussen en met je buren.... Leef, dan wordt het Leven vanzelf tastbaar!

    BeantwoordenVerwijderen