31 mei 2008

Boemelen

Jan in de trein. Ja, dat we dat nog mee mogen maken!
Vanmorgen met de trein naar Barneveld-Noord gereisd en me daar op laten halen door aan afvaardiging van een jeugdgroep uit Alblasserdam die daar een weekend vieren. Mijn taak was om dat weekend wat op te lichten met een Bijbelstudie.

Van Amersfoort naar Ede gaat af en toe trein. Geen druk treinverkeer, gewoon een keer of zes tot acht per uur boemelt daar een blauw treintje (de Valleilein) door de weilanden. Daar kan toch weinig mis aan gaan. En toch lukt het. Om 12.45 stond ik op de trein van 12.54 te wachten, die dus niet kwam. Totdat plotseling uit het niets een vrouwenstem klonk met de mededeling dat de trein over een minuut of tien zou komen. Het is zaterdag en het gaat hier om een stuk spoor dat tot het rustigste van Nederland behoort en toch vertraging! Ik vind dat gewoon knap. Daardoor mistte ik de geplande verbinding in Amersfoort en kwam ik uiteindelijk een volle twintig minuten later dan gepland in Rotterdam aan.
Maarrrrr... ik had wel de Trouw gespeld en een half boek weggelezen. En dat is winst die ik achter het stuur moet missen. De doos "Merci" die ik als dank meekreeg heb ik voor de helft leeggegeten. Misschien ga ik vanaf nu wel vaker met de trein. Ik heb al een voordeeluren gebeuren omdat ik al wel heb ontdekt dat 'treinen' met de toenemende drukte in NL en de almaar stijgende autokosten veel voordeliger en vaak sneller is.

Was m'n Blog van gisteren nu wel of niet te heftig? Maak ik me niet een beetje veel te druk naar de schijnbaar grenzeloze honger naar kunstjes en dingetjes waar we achteraan kunnen lopen. Hoopt christelijk Nederland in stilte dat er wellichjt de mogelijkheid bestaat dat je plotseling een goudader vindt, of de geestelijke Lotto wint? Ik weet het niet. Het goud ligt toch dagelijks voor het oprapen...

4 opmerkingen:

  1. Nope, blog van gister was niet te heftig. Je kan er alleen geen touw aan vast knopen wanneer iets (een opwekking, een genezing etc) nou wel of niet komt. Wat dat betreft zijn Gods wegen ondoorgrondelijk.

    En voor wat betreft bidden en vasten. Het kan zeker werken. Wat dat betreft beloftes en voorbeelden in de Bijbel genoeg.

    Vond nog een (wat ouder) artikel die wel wat aansluit, Quick-fix:

    http://www.joelnews.org/news-nl/nl151.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe ist met 'levenonderinvloed'?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds ik christen ben hoor ik idd voortdurend over 'er gaat iets gebeuren' ... Toch zijn dat christenen die voorop staan met 'geestelijke' gebeurtenissen, zo lijkt het. Verwarrend. Opwekkingen gingen wel vooraf aan veel gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan de ene kant denk ik dat ons geloof puur vertrouwen op God is. Maar ook is het gaaf God bij tijd en wijle naast en in je te voelen. Geloof en gevoel zijn wat mij betreft beiden belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen