12 mei 2008

Alleen

Ben ik toch helemaal alleen thuis vandaag! Vanmorgen Martha naar Schiphol gebracht. Die gaat een paar dagen met een vriendin naar Dublin. Ellen heb ik eventje gezien maar die vertrok al snel ring Hoek van Holland en ik heb geen idee waar Ruben uithangt.

Ik heb m'n best gedaan om niets te doen vandaag en ben in de tuin gaan liggen lezen; "What does God know and when does He know it" van Millard J. Erickson. Het is een reactie op het Open Theisme (The current controversy over Divine Foreknowledge).
Ik ga dat verder maar niet uitlegen. Het is mateloos interessante materie en we zullen er nooit over uitgepraat of -gedacht raken. De kernvraag is of God alles heeft voorbestemd en uitgedacht of is ook voor Hem de toekomst deels onbekend omdat deze mede bepaald wordt door de acties van de mens?

Nu ga ik verder met zo weinig mogelijk doen.

O ja, gisteren kreeg ik als dank voor een ergens in Nederland geleverde prestatie de CD "Geen woord teveel" uit de Psalmen voor Nu serie. Nu behoor je een gegeven paard niet in de bek te kijken maar ik doe het toch een klein beetje. Eerst iets positiefs: een leuk en nobel streven om alle psalmen weer eens opnieuw (semi) te berijmen en van nieuwe melodieen te voorzien. De geactualiseerde vertaling van de psalmen maakt het inhoudelijk toegankelijk. En nu de kritische kantekening. Ik hou best wel van muziek maar ik denk niet dat ik hier vaak naar zal luisteren. De muziek spreekt me niet aan en veel nummers lijken toch wel heel erg veel op elkaar.
Zijn er trouwens geen betere mannenstemmen te vinden in christelijk Nederland? Er zingt een vrouw, Kinga Ban, op twee nummers de lead. Gelukkig. Daar zit passie in en is een genot om naar te luisteren. Kinga rocks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten