09 januari 2008

India, dag 4

Nog even en ook deze dag zit er weer op. In de Systematic Theology class zit een dikke Indiaase dame die er een sport van maakt om als eerste een te lezen tekst te vinden en deze dan voor te lezen. De rest van de klas heeft er echter weinig aan omdat ze vervolgens niet te verstaan is door een dik Indaas accent en een volkomen ontbreken van enige intonatie of volume. Van arrenmoede moeten we de tekst dan zelf ook opzoeken om te lezen wat er eigenlijk staat.
 
Het verplichte "Research en Design Methodology" is saaier dan saai. Gelukkig heb ik een plekje achterin gevonden en heb ik vandaag hele stukken kunnen missen door in slaap te vallen. Het is vooral bedoeld voor de Indiers die binnen het onderwijssysteem niet wordt geleerd om vor zichzelf te denken. Bij ons in het Westen is het heel gewoon dat je op de Middelbare School al verslagen schrijft, zelf informatie bij elkaar schraapt en geleerde zaken weet toe te passen. Indiers niet. Tot en met het HBO krijgen ze zonder uitzonderingen uitsluitend examens. Informatie wordt uit het hoofd geleerd.  Pas als ze op academische nivo gaan leren moeten ze leren hoe ze een verslag moeten schrijven. Het gaat zelfs zover dat zefs op Masters nivieau de Indiers toch nog een examen mogen doen (naast mildere criteria voor de verslagen). De klassen moeten verplicht worden gevolgd. Elke absentie staat gelijk aan een korting van 1% op de uiteindelijke beoordeling.
Verslagen, werkstukken en onderzoeken moeten in een bepaald format worden geschreven, daar zijn strikte regels voor. Ik heb zoiets van 'geef mij de regels nu maar dan zal ik voor een keer in mijn leven m'n best doen om de regels te volgen'. Helaas gaat ook dit alles bij elkaar 30 uur duren....
 
Vannacht liggen worstelen met Calvijn en ik ben er niet uitgekomen. Waarschijnlijk zal dat ook nooit gebeuren. In het leven met God blijven veel zaken een groot mysterie en hebben we gewoonweg te weinig informatie om absoloute uistpraken te kunnen doen over heel erg diepe zaken die iedereen in het leven raken. Ik heb wel m'n nieuwe, grote, zachte kussen en dat maakt het allemaal een stuk angenamer. ik denk maar zo, dat als je je dan zorgen maakt, je er wel voor moet zorgen dat je er dan comfortabel bijligt.
 

1 opmerking:

  1. Systematic theology is eigenlijk al een contradictie, want God is helemaal niet systematisch....

    BeantwoordenVerwijderen