08 januari 2008

India, dag 3

Vandaag de tweede studiedag. Twee uur Biblical Interpretation, vijf uur Systematic Theology en twee uur Research & Development. De professor Systematische Theologie is behoorlijk calvinistisch en ik merk dat ik daar best wel problemen mee heb. Vooral als het gaat om de Alwetendheid van God. E bestaat een logische samenhang tussen Gods alwetendheid en het probleem van het lijden en onrecht. Een calvinist gelooft dat dat allemaal gebeurt onder Gods toestemming, met andere woorden dat God uiteindelijk verantwoordelijk is. Omdat we zijn hogere plan niet kennen kunnen wij de zin van het lijden niet zien of begrijpen. God gebruikt het lijden.
 
Ik kan daar niet mee leven. Ook al zou God lijden en onrecht niet goedkeuren, Hij staat toe dat het gebeurd; als een vader die toekijkt hoe zijn kinderen verkracht, misbruikt, gemarteld en gedood worden; het zou allemaal een hoger plan dienen; alles onder de noemer van liefde? Ik kan niet leven met dit wrede beeld; het verhoudt zich op geen enkele manier tot een liefhebbende God die het beste met de mens voorheeft.
Als ik naar Jezus kijk zie ik een heel andere God. Een God die onrecht haat en er tegen in het verweer komt. Een God die uitermate bewogen is met mensen; huilt om het lijden en de dood.
 
Grappig trouwens dat calvinisten, die strikt op de Bijbel menen te vertrouwen, toch wel heel veel waarde hechten aan de inzichten van de kerkvaders waaronder Augustinus een wel zeer prominente plaats inneemt. En het was Augustinus (en later Eusebius) die theorieen ontwikkelde over Gods alwetendheid, lijden, onrecht en de zogenaamde toegestane wil van God. Deze aannames hebben de tand des tijds doorstaan en we kennen dar toch een hoop gezag aan toe.
 
Een vrolijker noot: 's-nachts lopen hier bewakers over het terrein die fluitend en op trommels slaand hun rondes doen. Een manier om inbrekers en dieven te laten weten dat het gezag in aantocht is en dat ze zich beter uit de voeten kunnen maken. Zeer effectief. Helaas houdt het ook de meer vredelievende burgers en gasten uit hun slaap.
 
Disndagavond, 20.30. De laatste les zit erop. Ik heb me enorm op zitten vreten. Na tien lessen ben ik de oercalvinistische benadering al helemaaal beu. Verhalen over hoe fijn God een ellendige situatie gebruikte om iemand iets te leren en dergelijke. Over hoe een ongeluk de professor in contact bracht met zijn vrouw. Mijn opmerking dat als hij dat ongeluk niet had gehad hij zeer waarschijnlijk met een andere vrouw zou zijn getrouwd, viel niet echt goed. De calvinist gelooft namelijk dat dat ongeluk nodig was om het contact met de vrouw die God voor hem had voorbestemd tot stand te brengen. Ik geloof persoonlijk, en kan dat aan de hand van de Bijbel verdedigen, dat we daarmee God beperken en de vrije wil van de mens.
 
Maar goed ik weer genoeg gemopperd.

1 opmerking:

  1. Help.. ik ben denk ik een oercalvinist...

    Hoe zit het met Job, als ik lees dat God satan toelaat Job te 'testen'?

    Hoe zit het met mezelf? Als ik niet geloof dat God een doel heeft met bepaalde omstandigheden, of beter gezegd, bepaalde nare omstandigheden niet leidt of toestaat, dan zal de satan dat wel doen. Dat zou dus betekenen dat God niet alles in de hand heeft.. dat vind ik eng!

    Enne.. hoezo beperk ik God als ik toegeef dat Hij alles in de hand heeft?

    BeantwoordenVerwijderen